YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Saturday, April 2, 2016

Tottemo Daisuki Doraemon!






Selamat malam~ Tidurlah sayangku~

Ehhh, sudah sianglah, bangun! bangun harimau bangun! XD, mulakan pagi kita dengan senyuman paling indah dan segelas air kosong :D

Okey sebelum berceloteh dengan lebih panjang, Assalamualaikum semua :)

Siapa kenal doraemon? Semua kenal bukan? Saya paling minat doraemon. yeayyy!!! Apa maksud tajuk entri kali ini. Cuba teka cuba teka *tangan bergerak seperti Usup Welchar*. Kali ini saya tidak mahu terangkan dari awal apa maksud tajuk entri kali ini, saya mahu kalian baca sampai habis entri ini. Di akhir entri saya akan bagitahu :D. Ingat! Baca sampai habis ya kawan-kawan sekalian :D.

Apa menariknya Doraemon ini? Ahaaa! Sebab Doraemon dihasilkan di Jepun dan penulisnya juga orang Jepun :D

Ingin tahu sejarah ringkas kelahiran doraemon? Mari sini saya ceritakan.

Doraemon sebenarnya diciptakan sebagai robot kucing yang berwarna kuning dan mempunya dua telinga. Malangnya, setelah siap dicipta, Doraemon adalah satu-satunya robot kucing yang gagal
dalam misinya, tetapi dia tidak berputus asa dan terus mencuba tetapi hasilnya tetap buruk. Akhirnya, pengetua sekolah tempat doraemon belajar memutuskan untuk mengirimnya ke sekolah khusus dan di situ dia bertemu robot kucing penari yang canti bernama Dorami Yako. Pada waktu graduasi akademik, Doraemon membuat persembahan di atas pentas disaksikan orang yang berada di seluruh dunia. Doraemon muncul di pentas sebagai robot pengasuh. Setelah selesai persembahan, tidak ada sesiapa memilih Doraemon, tetapi tidak lama kemudian ada seorang bayi memilih Doraemon dan akhirnya dia lulus dari Akademik Robot dan dikirim ke rumah bayi yang memilih Doraemon.

Percaya atau tidak? Lihat video di bawah ini:


Kemudian, Doraemon dikirim kembali ke masa Nobita hidup oleh cicit Nobita, Sewashi, untuk memperbaiki kehidupan Nobita agar keturunannya merasakan kehidupan yang lebih baik. Dalam kehidupan aslinya (tanpa dibantu Doraemon), Nobita gagal dalam pelajaran sekolahnya, gagal dalam karier, dan meninggalkan keluarganya dengan masalah kewangan. 

Begitulah sejarah serba sedikit mengenai Doraemon.


Seterusnya kami ingan bercerita pula mengenai penulis komik Doraemon yang telah berjaya mencipta kejayaan besar bilamana komik Doraemon hasil karya menjadi terkenal dan dikenal seluruh dunia. Hebat bukan? :D Siapa beliau?



Fujimoto Hiroshi




Fujiko F. Fujio  merupakan nama pena bagi Fujimoto. Beliau dilahirkan pada 1 December 1993 di Toyama, Jepun. Mengenai Doraemon, Bilakah Fujiko menulis komik tentang kartun kesayangan ramai ini? Teka, teka?



Biografi Fujiko F. Fujio, Pencipta Doraemon

Okey, Komik Doraemon mula diterbitkan pada November 1969. Berkat kerja keras Fujiko membuahkan hasil apabila komik Doraemon laris di pasaran dan disukai kanak-kanak. Berikutan kejayaan ini, pada tahun 1970, Fujiko mengekspresikan idea komiknya kepada bentuk animasi kartun yang membuatkan doraemon semakin dikenali di seluruh pelusuk dunia. Susuk individu bernama Fujiko paling dikenali ramai ketika beliau sedang menyiapkan naskah siri animasi televisyen Doraemon dan filem Doraemon: Nobita's the Night Before a Wedding (Malam Sebelum Pernikahan Nobita). Hebatnya! 




Kenapa Doraemon menangis? :'(



Tetapi sayangnya sebelum sempat Fujiko menulis kesudahan Doraemon, beliau menghembuskan nafas terakhir pada 23 September 1996 akibat penyakit kanser :(. Namun itu tidak menggagalkan karyanya untuk terus disukai ramai sehingga hari ini. Nama Fujiko dan Doraemon itu sendiri sangat besar. 

Makam Fujiko F. Fujio
                           

Pada tahun 2002, Doraemon terpilih sebagai salah satu Asean Heroes dalam Majalah Time serta pernah mendapat penghargaan sebagai Duta Budaya Jepun pada tahun 2008 oleh Kementerian Luar Negeri Jepun. Dahsyat sungguh penangan karya Fujiko ini!

Ahaaa! Disebabkan travelog ini mengenai Jepun, kami nak beritahu kalian juga bahawa di Jepun ada Muzium Fujiko sebagai peghargaan kepadanya. yang di dalamnya ada patung Doraemon, alat-alatnya malah ada Nobita, Shizuka dan pelbagai watak dan latar belakang menarik mengenai Doraemon dan beberapa animasi lain hasil karya Fujiko. Mesti selepas baca informasi ini ada yang sudah berangan-angan untuk ke sana :P *saya pun*. Di mana Muzium ini? Muzium ini terletak di Kawasaki, Jepun.

Jom kita cuci mata melihat Muzium Fujiko yang menarik ini, *ya Allah tidak sabarnya nak ke sana*

                         
                       
















Antara menu di cafe Muzium Fujiko; ini adalah roti penghafal yang digunakan Nobita sebelum peperiksaan supaya senang mengingatkan apa yang ada di dalam buku tanpa membacanya XD


Banyak lagi gambar-gambar menarik di dalam Muzium Fujiko terutamanya mengenai Doraemon, tapi marilah sesiapa yang teringin ke Muzium ini berdoa banyak-banyak agar suatu hari ini kita akan dapat menjejakkan kaki ke sana. Ameen ya Allah!!!

Baiklah seperti dijanjikan, maksud tottemo daisuki Doraemon itu ialah I LOVE YOU VERY MUCH DORAEMON! <3








No comments:

Post a Comment