YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Thursday, March 31, 2016

Jeng...jeng...jeng...

Konnichiwa semua! Ehhh, lupa pula, Assalamualaikum dunia~ bangunlah semua~. 
Terlebih pula :P


Pada entri lepas kita sudah mengetahui tentang perwatakan masyarakat Jepun. Kali ni apa pula yang ingin kami sampai kan? Cuba teka cuba teka. Aha! Artis Jepun? Salah~ Tempat menarik di Jepun? Belum, itu tunggu dulu :D. Jadi apa? Okeylah. Mari sini kami nak bagitahu pada kalian, kali ni kami akan bercerita pulak tentang...


~BAHASA DAN PENDIDIKAN DI JEPUN~

Wahhh~ Mesti pembaca sudah tertunggu-tunggukan? Tanpa berlengah mari kita mulakan. Dum dum dum (bunyi drum XD)

Sedikit Perkongsian Pengalaman...
Bapa saudara saya  pernah bercerita pengalaman semasa beliau outstation di Jepun atas urusan kerja, juga merupakan wakil syarikat kereta ternama iaitu Toyota. Semasa di sana, beliau mengalami kesukaran dalam berkomunikasi terutamanya dalam urusan jual beli barangan ataupun makanan. Kenapa? Sebab masyarakat di sana amatlah menjaga bahasa mereka dan hanya bertutur dalam bahasa Jepun. Kesian bapa saudara saya, sehinggakan beliau terpaksa melukis di hadapan peniaga untuk mendapatkan barangan yang dikehendaki. Lucu sebenarnya bila membayangkan seperti ayam dan itik bercakap :P. 

Tetapi inilah sebenarnya yang perlu dicontohi masyarakat Melayu. Martabatkanlah bahasa Melayu kita kerana bahasa jiwa bangsa. Haaa semangat patriotik muncul tiba-tiba XD. Tapi bukan maksudnya tinggalkan Bahasa Inggeris sebab Bahasa Inggeris merupakan bahasa Lingua Franca di dunia kini. Lebih penting, melihat kejayaan Jepun kini, mereka teguh dengan bahasa ibunda dan mereka boleh berjaya tanpa bahasa lain. Ini dapat dibuktikan apabila Paul Theroux  dalam penulisannya di The Daily Beast menyatakan bahawa, "Japan is one family, one language, one set of rules, believing in the greatness of its destiny and overcoming any obstacle to achieve it.

Bila berkata tentang bahasa Jepun, mestilah terkait juga dengan tulisannya. Jepun sungguh unik kerana terdapat tiga jenis tulis yang perlu mereka pelajari dan digunakan tidak kira di papan tanda, urusan rasmi atau pengajaran di institusi pendidikan. Nak tahu apa jenis tulisannya? ini dia:

  • Hiragana (ひらがな)


                          




  • Katakana  (カタカナ)


  • Kanji  (漢字)
Ini merupakan contoh tulisan kanji. Kalau nak tulis semua terlalu banyak dan tak terjangkau di akalmu :P. Untuk pengetahuan, tulisan kanji mengandungi beribu karakter dan asalnya daripada tulisan cina. Tulisan ini diguna pakai dan disesuaikan dengan bunyi dan maksud dalam bahasa Jepun. Walaupun ada perkataan-perkataan dalam tulisan kanji itu membawa maksud yang sama dalam Bahasa Cina, tetapi bunyi dan cara sebutannya sangat berbeza.




Bersambung... Tunggu 待ちます (Machimasu)


No comments:

Post a Comment