YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Thursday, March 31, 2016

宗教

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Apa itu apa itu? Ahaaa! Mesti tertanya-tanyakan apa maksud entri kami kali ini kan? Baca baik-baik ea :). Nak tahu? Teruskan membaca.

.
.
.


Shūkyō 宗教 adalah perkataan yang ditulis dalam tulisan kanji seperti tajuk entri kali ini yang membawa maksud AGAMA. Dah tahukan? Jadi kali ini kami akan bercerita mengenai agama-agama yang terdapat di Jepun.






Wow! Gambar apakah ini? Inilah lambang salah satu agama di Jepun iaitu Shinto. Shinto merupakan agama rasmi Negara Jepun. Agama ini adalah gabungan Animisme dan Buddha. Hampir 71% masyarakat di Jepun menganuti agama ini. Shinto juga bermakna "the way of the gods"

Kepercayaan mereka? Mereka percaya bahawa nenek moyang yang telah mati boleh menjaga keluarga yang masih hidup. Ahli keluarga yang masih hidup akan memberi makanan kepada nenek moyang di tokong kecil (di dalam rumah), tiga hari selepas itu ahli keluarga yang masih hidup akan makan makanan tersebut. Apa yang menarik perhatian kami mengenai Shinto adalah, penganutnya tidak kisah dengan apa yang disembah dan selalunya mereka akan menyembah benda yang mereka percaya sebagai "tuhan" di sekitar kawasan mereka.

Pernah tengok cerita China atau Jepun? Mesti pernah lihat mereka ke tokong besar, baling duit ditempat yang disediakan kemudian menggoyangkan loceng dan akhir sekali mereka menepuk tangan. Itu juga dinamakan Shinto.

Inilah Kuil Shinto "Shinto Shrine" atau tugu melambangkan agama Shinto



Baiklah, sekarang kita beralih pula kepada agama lain yang ada Negara Matahari Terbit ini iaitu agama Kristian. Di Jepun hanya sedikit rakyatnya menganut agama ini tetapi Kristian sangat berkuasa. Berkuasa dari segi apa? Begini, banyak sekolah di Jepun dan universiti berasaskan agama Kristian "Christian Based".  Contoh yang terkenal adalah Sophia University Tokyo, Jepun.


Logo Sophia University

Tambahan lagi, masyarakat di Jepun menganggap agama Kristian ini sesuai dengan jiwa mereka kerana terlihat moden, fashionable dan muzik di dalam gereja yang masuk dalam jiwa mereka. Jadi tidak mustahil di Jepun adat perkahwinan mereka adalah berdasarkan agama kristian iaitu mereka dikahwinkan di dalam gereja dan memakai pakaian ala-ala barat iaitu tuxedo bagi lelaki dan dress bagi wanita.



Beginilah sambutan perayaan krismas di Jepun di mana penduduknya akan berpakaian seperti Santa Klaus untuk meraikan sambutan ini.Yang menariknya, disebabkan kejayaan satu iklan dan kempen pada tahun 1970 telah menyebabkan makan di KFC menjadi satu kemestian (adat kebangsaan) "national custom". Lebih menarik lagi, walaupun 25 December adalah tarikh sambutan Krismas, pada tarikh tersebut rakyat Jepun masih bekerja. Mereka menyambutnya lebih awal iaitu pada Christmas Eve.




Video ini menunjukkan beberapa fakta menarik dan lucu mengenai sambutan Christmas Eve di Japan.



Penat baca? Tunggu dulu. Jangan ingat Islam tiada di Jepun. Ada tetapi sangat minoriti iaitu 0.1% Muslim di Jepun. "Rakyat Jepun kebanyakannya dari hidup hingga mati tidak mengenal Islam, ada orang Islam seperti Indonesia dan negara arab yang bermastautin di Jepun tetapi hanya hidup dalam kelompok mereka dan tidak berdakwah mengenai Islam" (Hiroko,2016). Sedih bukan? :(. Tetapiii terdapat 50 masjid tau di Jepun dan yang mengagumkan adalah terbinanya sebuah masjid yang ukirannya seperti masjid di Istanbul. Masjid ini terletak di Sinjuku, Tokyo yang dikenali sebagai Tokyo Cami.


Nak tahu bagaimana reka bentuk dan rupanya. Lihat ini:









Sekian entri kali ini. Jumpa di entri seterusnya. Arigatto!

No comments:

Post a Comment